Jeden peron gotowy, przebudowywany jest drugi, pociągi jeżdżą po nowych torach, a podziemny tunel zaczyna łączyć nie tylko dwie strony torów – to aktualny bilans przebudowy stacji Ostróda, wykonywanej przez Torpol na zlecenie PLK SA. Warta ponad 250 mln zł inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej ujętych w Krajowym Planie Odbudowy. Ukończenie prac przewidziano na sierpień 2026 r.
W marcu tego roku modernizacja weszła w kolejny etap. Gdy została już przebudowana połowa stacji z torami o numerach nieparzystych, prace przeniosły się na drugą część z torami parzystymi.
Obecnie szczególnie zaawansowane są roboty na dwukrawędziowym peronie 1, gdzie powstaje odwodnienie oraz nawierzchnia. Peron 1 jest usytuowany między torem 1 a 2. Od marca podróżni korzystają z połowy nowej platformy. Kontynuowane są prace przy drugiej krawędzi. Perony, o których mowa, nosiły dawniej numery 2 i 3 – zmiana numeracji wynika z likwidacji dawnego przydworcowego peronu nr 1 (pozostawiono jednak miejsce na jego odtworzenie).
Prace przy przejściu podziemnym są kontynuowane. Obiekt pozwoli docelowo na sprawne poruszanie się między budynkiem dworca a peronami i pozwoli bezpiecznie przedostać się między ulicami 11 Listopada i Słowackiego. Trwa wykonywanie kolejnych elementów zbrojenia.
Modernizowany jest także most kolejowy nad rzeką Drwęcą. Wykonano betonowanie płyty ustroju nośnego oraz montaż zbrojenia. Trwa też obróbka kamienia do okładzin. Dzięki temu stare elementy tworzące ściany mostu zostaną ponownie wykorzystane. Budowana jest nowa sieć trakcyjna i odwodnienie torów.
Jednym z najbardziej "wyjątkowych i symbolicznych" – jak twierdzi inwestor – elementów tej inwestycji jest wykorzystanie starych wiat peronowych. Zamiast trafić na złom, zostały one przekształcone i będą ponownie wykorzystane jako zadaszenia dla rowerów. Sama koncepcja zastąpienia większych wiat peronowych mniejszymi budziła jednak na etapie przygotowania inwestycji zastrzeżenia, o których
pisaliśmy tutaj.
Umowę na przebudowę stacji
podpisano przed dwoma laty. Wykonawca został wybrany
już 10 miesięcy wcześniej, lecz z powodu zawinionego przez poprzedni rząd zablokowania przeznaczonych dla Polski funduszy unijnych konieczne były długie prace nad prefinansowaniem inwestycji ze środków krajowych. Po zakończeniu inwestycji w sierpniu 2026 roku pasażerowie i mieszkańcy mogą liczyć na perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i większe bezpieczeństwo.
Układ torowy stacji będzie przystosowany do przyjmowania składów towarowych o największej dopuszczalnej długości (750 metrów). Na stacji powstaje też Lokalne Centrum Sterowania, którego budowa i uruchomienie jest przedmiotem osobnego kontraktu.